100 de greșeli care au schimbat istoria de Bill Fawcett | Recenzie carte

100 de greșeli care au schimbat istoria de Bill Fawcett este o carte care nu poate lipsi din biblioteca ta daca iubesti istoria sau intrebarile de tip “stiai ca?”. Volumul prezinta unele greseli din istoria omenirii incepand cu anul 1390 î.Hr. si incheiand cu anul 2008.

Reclame

Fireste, greselile facute de oameni in timpul acestor 3500 de ani de istorie nu sunt doar 100, ci sunt probabil peste 100.000. Autorul prezinta, insa, acele greseli capitale care mai apoi au schimbat soarta locala sau internationala a natiunilor.

De cele mai multe ori, greselile analizate sunt legate de un singur individ care s-a bucurat de putere pentru scurt timp, dar care fie din lipsa de caracter fie din lipsa de expertiza, a esuat lamentabil in a conduce spre reusita misiunea care i-a fost incredintata.

Autorul volumului de față, Bill Fawcett, este dupa parerea mea, indragostit de detalii. Fiecare greseala din carte este însoțită de numeroase detalii care te ajuta să vizualizezi scenele cu și mai multa intensitate. Citirea cărții nu este grea dar nici extrem de ușoară din cauză ca e posibil sa te pierzi in detalii și să omiți subiectul capitolelor. In orice caz, Bill Fawcett s-a documentat exhaustiv pe fiecare subiect in parte, iar acest aspect este evident pe tot cuprinsul cartii.

Este benefic sa citesti carti de istorie si sa te auto-educi din greselile altora, fiindca dupa cum spunea George Santayana:

“Cei care nu pot invata din greselile trecutului sunt condamnați să le repete.” George SANTAYANA (1863-1952)

In continuare, voi enumara sapte greseli preluate din cartea ‘100 de greșeli care au schimbat istoria’ de Bill Fawcett:

1. In 480 î. Hr., Xerxes, conducatorul imperiului persan avea toate avantajele ca sa cucereasca orasele-state din Grecia. Greseala, insa, a fost sa asculte de un sclav grec care, in momentul de lupta intre Grecia si Persia, s-a prezentat la Xerxes si l-a pacalit ca Grecia este gata sa se predea din cauza neintelegerile dintre orasele sale state. Xerxes nu doar ca l-a crezut, dar a si poruncit navelor sale sa se indrepte in Stramtoarea de la Salamina, fiindca dupa vorbele sclavului, acolo avea sa invinga in intregime Grecia. Totul a fost desigur o inscenare, iar flota Persiei a fost distrusa aducand victorie Greciei.

2. O alta greseala colosala a avut loc in 323 î.Hr., cand din cauza lipsei unui plan, Alexandru cel Mare avea sa moara si sa lase marele sau imperiu unor oameni cu totul nepriceputi in a-l conduce mai departe. Aceasta lipsa de planificare a facut ca imperiul castigat de Alexandru cel Mare, care se intindea de la Macedonia si pana langa actuala Indie, sa se destrame intr-un timp foarte scurt (12 ani).

3. In anul 30 d.Hr., Imperiul Roman s-a gandit sa intocmeasca un plan de distribuire a apei catre toti oamenii din Roma. Desi ideea avea intentii cat se poate de bune, marea greseala a fost sa distribuie apa prin conducte facute din plumb. Pe atunci nu se stia ca plumbul poate afecta organismul uman considerabil. Asa ca tevile au fost construite, iar proiectul s-a transformat intr-un cosmar, otravind multi oameni de rand si importante familii romane. Se crede ca nebunia imparatilor romani care apoi au urcat la putere, cum ar fi Nero si Caligula, se datoreaza plumbului care le-ar fi afectat mintea.

4. Germania lui Hitler, dupa ce a reusit sa isi supuna unele teritorii din Europa, a decis la un moment dat prin operatiunea Barbarossa, sa invadeze si sa cucereasca Rusia. Desi probabil ar fi avut castig de cauza datorita armatei sale numeroase, Hitler a omis un detaliu foarte important: iernile groaznice ale Rusiei. Aceasta greseala l-a costat moartea multor militari si l-a determinat sa renunte la planul de a mai cuceri Rusia pe viitor.

5. Japonezii au fost pana la inceputul secolului trecut extrem de rasisti. Acestia considerau pe oricine nu era japonez ca fiind inferior si chiar ne-uman. Barbarismul lor era sadic si omorau fara mila si drept de apel orice om de alta nationalitate. Ironia face ca fix aceste prejudecati rasiale i-au invins in al doilea razboi mondial. Atat tarile asiatice cat si SUA, s-au unit si revoltati de barbarismul lor au reusit sa puna la punct pentru totdeauna atat rautatea Japoniei cat si imperiul lor.

6. La sfarsitul celui de al doilea razboi mondial, la Ialta, americanii au cedat in fata lui Stalin si i-au dat mana libera sa ocupe Europa de Est. Aceasta greseala s-a intamplat din cauza ca America avea nevoie de Rusia pentru a invinge definitiv Japonia in Asia. Desi americanii se asteptau de la rusi la mai multa flexibilitate in ce priveste Europa de Est, surpriza a fost ca Stalin nu s-a pliat deloc pe termenii americanilor cu privire la democratie. Aceasta tensiune de la Ialta a deschis apoi razboiul rece dintre SUA si Rusia.

7. In 1985, vanzarile Coca-Cola se redusesera in detrimentul celor de la Pepsi. Desi fusesera pana in acel moment lideri de piata, oamenii pareau sa inceapa sa prefere gustul Pepsi. Acesta avea un gust mai dulce si mai atragator pentru cei tineri. Confruntati cu aceasta situatie, directorii de marketing de la Coca-Cola au venit cu ideea de a schimba in intregime gustul Coca-Cola. Dupa teste si retete, au inventat o noua formula si au lansat-o pe piata sub numele de “New Coke”. Reactia consumatorilor a fost insa diametral opusa asteptarilor lor. Peste tot s-au creat campanii de denigrare a noului gust Coca-Cola, provocand astfel scaderi dramatice a vanzarilor. Coca-Cola parea sa se prabuseasca pe zi ce trece. Protestele au incetat insa la vreo 2 luni si jumatate de la lansarea noului gust, cand directorii Coca-Cola au retras noul gust si l-au adus pe cel vechi. Fericirea consumatorilor a fost asa de mare incat aceasta stire a ajuns pe prima pagina in toate ziarele iar posturile de stiri intrerupeau transmisia regulara pentru a semnala ca vechiul gust Coca-Cola s-a intors. Pana la urma, noul gust a reusit sa aduca si mai multa reclama vechiului gust, iar asta face ca pana astazi Coca-Cola sa fie lider de piata.

Cartea este o incursiune in istoria umanitatii, dar mai ales a celei europene si nord-americane. Daca esti curios sa afli mai multe greseli, atunci nu ezita sa o adaugi in wishlist. Spor la lectura!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica: