Gripa Spaniola din 1918 de Laura Spinney | Recenzie

La inceputul acestui an mi-a atras atentia o carte, sau mai bine zis un subiect: Gripa Spaniola de acum 100 de ani. Doream sa cercetez mai multe despre acest eveniment si sa vad cum s-au comportat oamenii in fata “pandemiei care a schimbat lumea” la sfarsitul primului razboi mondial.

Reclame

Asadar, cartea “Gripa Spaniola din 1918” de Laura Spinney, a picat la tanc. Autoarea reuseste in cele peste 330 de pagini sa prezinte multe detalii atat despre oribila pandemie cat si despre situatia in care omenirea se afla acum 100 de ani.

Cartea incepe cu o introducere istorica in lumea epidemiilor si a pandemiilor, si ne arata ca omenirea s-a confruntat intotdeauna cu cate o boala contagioasa comunitara. Primii insa care s-au gandit la boala ca la efectul unor cauze fizice/naturale au fost grecii. Hipocrat si-a dat seama ca boala nu e de natura mistica, si a fost primul care a introdus notiunile de diagnostic si tratament.

De atunci si pana de curand, stramosii nostri s-au luptat cu multe maladii. Uneori epidemiile sau pandemiile erau cauzate de lipsa de igiena a oamenilor, alteori de transmiterea unui virus de la animal la om, iar alteori din cauza altor factori. Virusologia si epidemiologia s-au dezvoltat destul de lent pana in 1918. Progresul acestor ramuri ale medicinei a fost incet atat din cauza situatiei economice si politice ale natiunilor, cat si din cauza superstitiilor oamenilor.

Pana de curand, oamenii nu asociau boala cu lipsa de igiena sau cu lipsa de ingrijire a propriei sanatati. Nu exista o cultura a curateniei sau a preventiei. Chiar mai ciudat de atat, oamenii nici nu se prea spalau, din cauza idei ca apa favorizeaza intrarea bolii in corp.

Gripa Spaniola din 1918 desi a fost o forta malefica devastatoare, a contribuit la progresul medicinei asa cum o stim noi azi. A fost atunci cand guvernele occidentale s-au gandit sa faca din sanatatea populatiei o prioritate. In anii dupa pandemie, medicina a capatat o importanta nationala cum nu mai avusese pana atunci. Toate aceste subiecte sunt narate cu lux de amanunte in cartea Laurei Spinney.

Pandemia din 1918 a luat cu asalt intreaga lumea. Amploarea acestui fenomen a fost posibila datorita soldatilor care calatoreau prin toata lumea din cauza primului razboi mondial. Nu se stie sigur ce anume a provocat aceasta maladie. Insa in principiu, se crede ca boala a pornit pe campurile de lupta europene de la multimea cadavrelor lasate in urma razboiului. Desi se numeste „gripa spaniola”, provenienta acesteia nu este din Spania. Nu se stie cu exactitate locul de inceput, dar se crede a fi Franta sau China.

Masurile luate atunci, se aseamana in mare parte cu masurile luate astazi in lupta cu Covid-19.

„Scolile, teatrele si asezamintele religioase au fost inchise, utilizarea mijloacelor de transport in comun a fost restrictionata si adunarile in masa au fost interzie. (…) Campaniile de informare publica ii sfatuiau pe oameni sa foloseasca batista atunci cand stranutau si sa-si spele mainile cu regularitate; sa evite aglomeratia, dar sa-si tina ferestrele deschise. (…) In anumite locuri, era recomandata acoperirea gurii cu o masca facuta din mai multe straturi de tifon – iar in Japonia, acest lucru a marcat, probabil, inceputul obiceiului de a se purta masca pentru a se proteja de microbii altora.”

Gripa Spaniola a ucis intre 50 si 100 de milioane de oameni la nivel mondial. Majoritatea persoanelor care luau virusul, mureau in decurs de cateva ore sau zile. Acest eveniment ingrozitor a omorat mai multi oameni decat au omorat primul si al doilea razboi mondial adunati impreuna.

Este o carte foarte interesanta unde vei gasi unele paralele cu situatia in care suntem si noi astazi.

2 răspunsuri la “Gripa Spaniola din 1918 de Laura Spinney | Recenzie”

Lasă un răspuns